top of page

תמלול משפטי - מה ההבדל בין סוגי תמלול אחרים

עודכן: 1 בנוב׳ 2021

ענף התמלול בשנים האחרונות תופס תאוצה.

עולם התמלול המשפטי בפרט מעלה דרישות שונות הנוגעות לרמת מקצועיות. מהם ההבדלים בין תמלול משפטי לתמלולים אחרים, מה עליכם לבחון בטרם פנייה לחברת תמלול משפטי?


לפני כן מהו תמלול. תמלול הוא הוא העברה של קובצי אודיו לקובצי טקסט, כלומר להפוך קובצי שמע לטקסט. קבצים אלו גם משוכתבים כך שיהיו קריאים ויהיה ניתן להבין את אופי השיחה.


תמלול הוא עבודה הדורשת מקצועיות רבה, ממגוון סיבות. למשל על הכותב לעמוד בקצב הדיבור, או לפחות להיות קרוב אליו, לשם ביצועים אופטימליים. על המתמלל להכיר את הכלים השונים הדרושים לעבודת התמלול, דוגמת ממסכי רעשים. על המתמלל להיות בעל שמיעה חדה למדי, לאור מגוון המבטאים, הדיקציות והניבים שאותם ייאלץ לתמלל בעבודתו. גם ידע בשפת התמלול והימנעות משגיאת כתיב חשובים לעבודת התמלול.


במאמר נעסוק בתחום ייחודי של תמלול משפטי, שהוא תחום מבוקש מאוד של התמלול.


סוגי התמלול הקיימים בשוק


יש סוגים רבים של תמלול, בהם תמלול משפטי, תמלול ראיונות, תמלול פגישות. יש גם הבדל בין כלי התמלול, לדוגמה תמלול מהקלטה לעומת תמלול סימולטני.


תמלול פגישות


תחום אחד הוא תמלול פגישות. אם מדובר על פגישות עסקים, דוגמת ישיבות צוות או הנהלה, או סוגי פגישות אחרות, תמלול פגישות הוא תחום אשר תופס תאוצה בשנים האחרונות. תמלול הפגישות האמורות נועד להעניק תיעוד מדויק לדברים שנאמרו בפגישות ולהחלטות שהתקבלו. תמלול משפטי יכול להיות רלוונטי גם לתמלול פגישות, למשל במקרה שבפגשה נאמרו דברים אסורים.


תמלול ראיונות

תחום אחר הנוגע לתמלול הוא הוא תמלול ראיונות. זה נוגע לתחומים רבים: החל מעבודות מחקר, דרך כתבות עיתונאיות וכלה בפרסום ספרים. פעמים רבות עולה הצורך בתמלול ראיון, לשם עריכתו ושימוש בנתוניו לאחר מכן. בהקשר של תמלול משפטי אפשר לחשוב על ראיונות עבודה שבהם עולות שאלות מפלות ולא ראויות.


תמלול משפטי

כאמור הנושא העיקרי של המאמר הוא תמלול משפטי. זהו כלי נפוץ למדי בקרב קהילת המשפטנים המגיעים אל הערכאות השונות וצריכים ראיות שמקורן בתמלול. מהי הסיבה שבגינה עורכי דין רבים נזקקים לשירותי תמלול?


פקודת הראיות – ההכרח שבביצוע התמלול המשפטי


את התשובה אפשר למצוא בפקודת הראיות או דיני הראיות. פקודת הראיות היא מקור הדין העיקרי בכל הנוגע להגשה ולשימוש בראיות בין כותלי בית המשפט. היא מתייחסת גם לעניין הקלטות ותיעודי קול של ראיות - כלומר תמלול.


על פי פקודת הראיות, לא יוגש תיעוד קולי כראיה לבית המשפט. לשם הגשתו על עורך הדין יהיה להעביר את הראיה מקובץ אודיו לקובץ טקסט, קרי מהקלטה למסמך. לשם כך כאמור לעיל נועדו שירותי התמלול.


החובות שבהן על התמלול המשפטי לעמוד



לשם קבלת התמלול כראיה בבית המשפט על הטקסט לעמוד במספר תנאי מקדימים. הכללים הללו מבטיחים כי התמלול וההקלטה יהיו שווי ערך מבחינת ראיות.


הקלטה מקורית לא ערוכה – תנאי יסוד ראשון


הדרישה הראשונה שעולה מטעם בית המשפט היא אותנטיות ההקלטה. לשם קבלתה על ההקלטה להיות מקורית ולא ערוכה. לדוגמה, אם המתמלל או גורם משפטי אחר מתרשם שבוצעו שינויים בהקלטה, לרבות השמטת קטעי קול או עיוות קולם של הדוברים בחלק מההקלטות, זו לא תוכל לשמש כראיה.


לא פחות חשוב - אפשרות זיהוי הדוברים


בנוסף לתנאי שהוצג לעיל, עולה תנאי שני, הוא אפשרות זיהוי הדוברים בהקלטה. התנאי האמור נדרש לאור העובדה שזיהוי הדוברים, תוך הבחנה בין דבריהם, הכרחי להבנת התמונה המלאה. כך, אם אין אפשרות לזהות את הדוברים השונים, בית המשפט לא יקבל את ההקלטה, ומשכך, את התמלול, כראיה, זאת לאור העובדה שאינה מציגה באופן חד משמעי את דבריהם של כל אחד מהדוברים

.

לבסוף - חפיפה מלאה בין התמלול להקלטה

מלבד מה שהזכרנו עד כה יש דרישה פרוצדורלית, המופנית כלפי מתמלל ההקלטה.בדרישה זו נדרש המתמלל להעיד שיש חפיפה מלאה בין התמליל להקלטה. במקרה זה בית המשפט מטיל אחריות על המתמלל עצמו. הדרישה מגלמת דרישה מקצועיות, שלפיה על המתמלל ליצור מצג הדומה ככל הניתן למצג העולה מן ההקלטה עצמה.


ערובה לעמידה בדרישות – תצהיר המתמלל

אופן בחינת העמידה בדרישות לעיל, מטעם בית המשפט, נעשה על ידי תצהיר שמוסר המתמלל, במעמד מסירת התמלול. על התצהיר לשקף את העמידה בתנאים שהזכרנו בחלק הקודם. כמו כן הוא צריך להיות חתום על ידי מוסר התמלול או בעל תפקיד בכיר בחברת התמלול.

תנאי נוסף שעולה לעניין קבלת התמלול כראיה על ידי בית המשפט,הוא דרישת מקצועיות מינימלית של עורך התמלול. בית המשפט יבחן איזו חברת תמלול נשכרה לשם ביצוע העבודה האמורה. ככל שהתרשמות בית המשפט היא שמדובר על חברה מקצועית ואמינה, יגברו הסיכויים שזה יקבל את התמלול כראיה. אולם, ככל שבית המשפט יתרשם שמדובר על חברה שאינה מקצועית דיה, כך שאינה יכולה לוודא את אותנטיות ההקלטה או זיהוי הדוברים, או לחילופין, שהצהרתה אינה אמינה מספיק לעניין החפיפה בין התמלול להקלטה, לא יקבל בית המשפט את התמלול כראיה.



יתקבל כראיה או לא יתקבל

תמלול משפטי – מה ההבדל משאר התמלולים?

כפי שנובע מכל האמור לעיל, בין תמלול משפטי לבין שאר התמלולים המצוינים קיימים שני פערים עיקריים בשל הדרישות השונות. אולם, ישנו פער נוסף, הנובע ממהות העבודה אל מול עורכי הדין והמערכת המשפטית.


דרישת מקצועיות יתרה

כאמור, בית המשפט מציב שלוש דרישות נוקשות לעניין מקצועיות. משכך, ההמלצה בעת ביצוע תמלול משפטי היא שימוש בשירותיה של חברת תמלול בעלת וותק וניסיון המספיק לשם עמידה באלו. משכך, לעניין זה יש לבחון הן את משך פעילותה של החברה והן את היקף הניסיון העומד לה בתחום התמלול המשפטי בפרט ובעולם התמלול בכלל.


דרישת זמנים מוקפדת

בנוסף לדרישה זו עולה דרישה הנובעת מתחום המשפט. עולם המשפט הוא עולם אשר רווי בלחצי זמנים, זאת בשל מועדי הדיונים הנוקשים. משכך, ישנה חשיבות מוגברת בכל הנוגע לעמידה בזמנים, במיוחד ביחס לנותני שירותי תמלול בעולם המשפט.


הפתרון האידאלי – חברת ד"ר לוגי

חברת ד"ר לוגי, אשר מעסיקה מומחי תמלול במגוון תחומים, ובתחום המשפטים בכלל, נראית הפתרון האידיאלי. החברה, בעלת ותק של שנים בעולם התמלול, העובדת בצמוד לעורכי דין, המשתמשים בשירותיה לשם הגשת ראיות בערכאות שונות, וכן כלפי עסקים בכלל, אשר נעזרים בשירותי התמלול המשפטיים לא פעם.

מוזמנים ליצור איתנו קשר.


71 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page